C
Από τα αρχαία χρόνια ήταν γνωστός ο περίφημος Ελαιώνας της δυτικής Αττικής, μια πολύ πλατιά λωρίδα από λιόδεντρα, που άρχιζε από τα βόρεια τον λεκανοπεδίου και κατέβαινε ως την παραλία περίπου του Μοοχάτου. Κομμάτια από εκείνο τον Ελαιώνα σώζονται ακόμα εδώ κι εκεί, και γίνεται προσπάθεια από την πολιτεία και άλλους φορείς να διασωθούν. Μέσα σ’ εκείνο το «μοναδικό πράσινο της Αττικής» ήταν σπαρμένα μικρά εξωκλήσια, που στα πανηγύρια τους έτρεχαν οι παλιοί Αθηναίοι για να χαρούν και να ξαποστάσουν, όπως μας αφηγείται γνωστός συγγραφέας της εποχής εκείνης. Ένα από αυτά ήταν και το μικρό εξωκλήσι που βρισκόταν στην περιοχή του Μοσχάτου.
Την πιο παλιά πληροφορία γι’ αυτό, τη συναντάμε σε χάρτη του γερμανού τοπογράφου Σταντζ, δημοσιευμένο στα 1862 όπου το εξωκλήσι σημειώνεται με σταυρό μέσα σε ακαλλιέργητο χτήμα, πλάι στο μοναδικό δρόμο της περιοχής (σημερινή Λεωφ. Μακρυγιάννη) και στο σημείο που βρίσκεται σήμερα ο Ιερός Ναός Μεταμορφώσεως του Σωτήρα.
Μετά από δεκαπέντε περίπου χρόνια άλλος γερμανός τοπογράφος, ο Κάουπερτ (1875 – 1877), αποτυπώνοντας σε χάρτη την περιοχή μας, σημειώνει μέσα σε αμπέλια και δέντρα το ίδιο εξωκλήσι μ’ ένα μικρό οίκημα (κελί) στο πίσω μέρος.
Την ίδια εποχή (1876) οι επίτροποι του μικρού ναού καταβάλουν προσπάθειες να επισκευαστεί ο χωματόδρομος που οδηγούσε στο ναό, με τη συμβολή και της Εταιρείας Σιδηροδρόμων Αθηνών – Πειραιώς. Η Εταιρεία για να συμβάλει στην εξυπηρέτηση των προσκυνητών αποφάσισε ο σιδηρόδρομος να σταματάει… στο Μοσχάτο, και όσοι έχουν εισιτήριο Αθηνών – Φαλήρου να μπορούν τη μέρα της γιορτής να κατεβαίνουν στο Μοσχάτο, και με το ίδιο, εισιτήριο να συνεχίζουν τη διαδρομή τους προς το Φάληρο, το γνωστό τότε θέρετρο της πρωτεύουσας.
Το εξωκλήσι τότε ήταν αρκετά μικρό. Είχε πλάτος γύρω στα 5,0 μ. και σκεπαζόταν με χτιστό ημικνλινδρικό θόλο. Το δάπεδό του ήταν στρωμένο με πλάκες από τηνιακό μάρμαρο. Το ναΐσκο περιέβαλλε ιδιόκτητο χτήμα φυτεμένο με εκατό περίπου δέντρα: λιόδεντρα, λεύκες, πιπεριές, ακακίες, φοίνικες και άλλα. Μια χάλκινη αντλία πάνω σε «αρτεσιανό φρέαρ» ξεδιψούσε περαστικούς και προσκυνητές. Στην αυλή του ναού ήταν εκτεθειμένη μια «παλαιά πέτρα» με μήκος 27,0 μ., κατάλοιπο της αρχαίας ζωής εδώ στον τόπο μας.
Ο κτήτορας (ιδρυτής) του εξωκλησιού μάς είναι άγνωστος. Αυτό άλλωστε συμβαίνει και για χιλιάδες άλλα εκκλησάκια, σε όλες τις γωνιές της πατρίδας μας, που τα έκτισε η πίστη τον λαού.
Αρχικά το εκκλησάκι δεν ήταν αφιερωμένο στη Μεταμόρφωση τον Χριστού, αλλά στη μνήμη της «Αποτομής της κεφαλής του Τιμίού Προδρόμου», γιόρταζε δηλαδή στις 29 Αυγούστου. Η πληροφορία αυτή παλιών κατοίκων της πόλης διασώθηκε από αφηγήσεις και ενισχύεται από το γεγονός ότι σε καταγραφή των λιγοστών αντικειμένων του ναού που έγινε αργότερα υπήρχαν δυο μεγάλες εικόνες τον Τιμίου Προδρόμου, αλλά και το μοναδικό προσκυνητάρι ήταν αφιερωμένο στον ίδιο άγιο. Η αλλαγή της επωνυμίας του ναού σε «Μεταμόρφωση τον Χριστού» έγινε πολύ πιθανό προς το τέλος του περασμένου αιώνα για να μη συμπίπτει το πανηγύρι του μ’ εκείνο του γειτονικού εκκλησιδίου του Αγ. Ιωάννη στο Ρέντη.
Λίγο πριν από το 1912 οι λιγοστοί κάτοικοι της περιοχής αποφάσισαν να μεγαλώσουν το εξωκλήσι, προσθέτοντας στις πλευρές του δύο τμήματα (κλίτη) με πλάτος 4,00 μ. περίπου το καθένα. Μπροστά στην πόρτα της μικρής εκκλησίας έφτιαξαν ξύλινο υπόστεγο (4,60 Χ 13,00 μ.) σκεπασμένο με αυλακωτές λαμαρίνες για την προστασία των πιστών από το δυνατό αυγουστιάτικο ήλιο. Κρεμασμένη σ’ ένα δέντρο χτυπούσε τότε μια μικρή παλιά καμπάνα. Απέναντι από το εξωκλήσι υπήρχαν τέσσερα «κελιά» (δωμάτια) με υπόστεγο που νοικιάζονταν σε προσκυνητές. Στο εξωκλήσι επίσης ανήκε μικρό μαγαζί «καλώς εκτισμένον και φέρον σκέπην εκ κεράμων ευρωπαϊκού συστήματος» με μεγάλο υπόστεγο (15,00 Χ 8,80 μ.).
Η επέκταση τον μικρού ναού δεν είχε σκοπό να καλύψει ανάγκες για εκκλησιασμό των λιγοστών άλλωστε Μοσχατιωτών, όσο να εξυπηρετήσει. τους πολυάριθμους προσκυνητές που συνέρρεαν στη γιορτή του. Το πανηγύρι είχε ήδη αποκτήσει πλατιά φήμη σε όλη την Αττική και δημιούργησε μια παράδοση που διατηρήθηκε για δεκαετίες, όπως θυμούνται παλιότεροι συμπολίτες μας.
C
Τη ζωή της πόλης μας στις αρχές του αιώνα έρχεται να φωτίσει το πιο παλιό ως τώρα ιστορικό ντοκουμέντο. Πρόκειται για ένα βιβλίο (κατάστιχο), όπου το τότε Εκκλησιαστικό Συμβούλιο του Ι. Ν. Μεταμορφώσεως καταχωρούσε τις αποφάσεις του.
Το βιβλίο αυτό βρέθηκε από τον εφημέριο πατέρα Αναστάσιο Τσολάκο τον Ιούλιο του 1990 σε αρχειοθήκη των γραφείων του ναού. Είναι πανόδετο με διακόσιες σελίδες στις οποίες έχουν καταχωρηθεί 129 αποφάσεις. Στο εξώφυλλο υπάρχει ο χειρόγραφος τίτλος: «Αποφάσεις πράξεων εκκλησιαστικού συμβουλίου του Ιερού Ναού της Μεταμορφώσεως Σωτήρος εν Μοσχάτω» και στην τελευταία σελίδα Θεώρηση (10/1/1914) με τη μονογραφή του τότε μητροπολίτη Αθηνών. Οι αποφάσεις, καλύπτουν χρονικό διάστημα δεκαέξι χρόνων δηλαδή από 17 Ιουνίου 1912 έως 15 Ιουλίου 1928. Σ’ εκείνο το χρονικό διάστημα έχουμε την αποφασιστική πληθυσμιακή μεταβολή στον τόπο μας, γιατί τότε με την άφιξη των μικρασιατών προσφύγων το Μοσχάτο από αραιοκατοικημένη, αγροτική περιοχή μεταβλήθηκε σε «Συνοικισμό».
Το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο συνεδρίαζε στο μικρό ναό ή στο απέναντι κελί. Καθήκοντα γραμματέα, και όπως φαίνεται και συντάκτη των πρακτικών, έκανε ο Κωνσταντίνος Σουλιώτης, δεξιός ψάλτης τον ναού. ‘Ηταν εξαιρετικός καλλιγράφος και ορθογράφος και γνώριζε σωστά ελληνικά. Η έκφρασή του είναι φροντισμένη σε καθαρεύουσα γλώσσα με αρκετά πλούσιο λεξιλόγιο. Κατέγραψε όλες σχεδόν τις αποφάσεις χρησιμοποιώντας μαύρη μελάνη και μερικές φορές κυανή.
Οι αποφάσεις πού περιέχει το ντοκουμέντο αναφέρονται σε εγκρίσεις προϋπολογισμών και απολογισμών, εκλογή επιτρόπων, παραιτήσεις, πρωτόκολλα παραλαβής και παραδόσεως, διαχειρίσεις, εγκρίσεις προϋπολογισμών, λογοδοσίες, προκηρύξεις δημοπρασιών, βεβαιώσεις, εκθέσεις ελεγκτών κ.ά.
Την εποχή εκείνη το Μοσχάτο ήταν μια ασήμαντη γωνιά της Αττικής, καλυμμένη προς τα βόρεια με περιβόλια και αμπέλια και με λιγοστές αγροικίες. Στην ανατολική παραλία απλώνονταν τέλματα και χέρσα γη και στη δυτική υπήρχαν ελάχιστα σπίτια σαν προέκταση του αναπτυγμένου τότε Ν. Φαλήρου. Σ’ αυτό τον τόπο, που ανήκε τότε στο Δήμο των Αθηναίων, δεν υπήρχε καμιά δημόσια ή άλλον είδους αντιπροσωπευτική αρχή. Μόνη «οργανωμένη» ομάδα ήταν η μικρή εκκλησιαστική κοινότητα της Μεταμορφώσεως. Αυτή εξέλεξε το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο, το οποίο ενεργώντας για τα συμφέροντα των μελών της, φρόντιζε ν’ αντιμετωπίζει τα προβλήματα του τόπου, απευθυνόμενο σε Υπουργεία, Επιθεωρήσεις, στο Δήμο των Αθηναίων και σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες.
Ως πρόεδρος τον Εκκλησιαστικού Συμβουλίου δεν υπέγραφε, όπως θα περίμενε κανείς, ο εφημέριος του ναού, αλλ’ ένας από τους επιτρόπους που εκλεγόταν στη θέση αυτή. Το γεγονός είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και υπογραμμίζει τον έντονα λαϊκό χαρακτήρα της εκκλησιαστικής κοινότητας. Τα πρακτικά υπέγραφαν επίσης και μέλη τον Συμβουλίου, τα οποία στη συνέχεια έγιναν «γενάρχες» γνωστών οικογενειών του τόπου μας. `Ετσι διασώζονται οι υπογραφές των: Ι. Μ. Μαμάη, Ι. Μιχαλοδημητράκη, Χ. Μαστροσταμάτη, Δ. Καπίρη, Δ. Μιχαλοδημητράκη και Δ. Σπανού. Διακρίνονται επίσης και κάποιες άλλες δυσανάγνωστες υπογραφές από ολιγογράμματους παλιούς συμπολίτες μας.
Τα πρακτικά δίνουν εντυπωσιακές και πολύτιμες πληροφορίες για την καθημερινή ζωή της εποχής, όπως για την υγεία των κατοίκων που την ταλαιπωρούσαν οι ελώδεις πυρετοί, για τις φτωχές οικογένειες, την εκπαίδευση των παιδιών, για προβλήματα συγκοινωνίας και άλλα. Επίσης μεγάλος αριθμός συνεδριάσεων είναι αφιερωμένος σε προσπάθειες για τη μεγέθυνση τον μικρού τότε ναού, ατην ίδρυση τον «υπαίθριου»(!) δημοτικού σχολείου και στα έντονα προβλήματα επιβίωσης των απροστάτευτων οικογενειών, που οι. άνδρες τους στρατεύτηκαν στους Βαλκανικούς Αγώνες και τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Πολύτιμα στοιχεία για την τότε δημογραφική κατάσταση του Μοσχάτου προσφέρουν οι πίνακες των ενοριτών που ψήφιζαν για την ανάδειξη επιτρόπων και που πλάι στο όνομά τους σημειώνεται ο αριθμός εκλογικού καταλόγου. Ανάμεσα στα ονόματα αυτά υπάρχουν αρκετά που ακόμα συναντάμε στην πόλη μας.
Η παραπέρα μελέτη του μοναδικού αυτού ιστορικού ντοκουμέντου υπόσχεται πολλές ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τη ζωή τον τόπου στις αρχές τον αιώνα.
C
Η ιστορία της κεντρικής πλατείας της πόλης μας συνδέεται μ’ εκείνη τον ναού της Μεταμορφώσεως. ‘Ενα μικρό εξωκλήσι για πρώτη φορά εμφανίζεται σε κάποιο τοπογραφικό χάρτη τον 1862 ανάμεσα στα τελευταία λιόδεντρα τον μεγάλου δυτικού Ελαιώνα της Αττικής. Θα πρέπει να ήταν το πρώτο κτίσμα τοι έγινε στην περιοχή τον Μοσχάτού. Στα 1875/’77 ο τοπογράφος Kaupert σχεδιάζει το εξωκλήσι ανάμεσα σε δέντρα και αμπέλια μ ένα μικρό κελί (δωμάτιο) στο πίσω μέρος.
Στα 1915 μαθαίνουμε ότι ο μικρός ναός είχε στην κατοχή του το γύρω χώρο. Από τότε μπορούμε να πούμε ότι ξεκινάει η ιστορία της πλατείας πού ήταν καλυμμένη με δεκατέσσερα λιόδεντρα κι εβδομήντα άλλα διάφορα δέντρα, όπως λεύκες, πιπεριές, ακακίες, φοίνικες κ.ά. Σε σημείο της πλατείας, που θα μπορούσε να εντοπιστεί εκεί πού τώρα ορθώνεται «ο πύργος της δυσοσμίας» – μνήμη θλιβερών εποχών – υπήρχε «αρτεσιανό φρέαρ» με χάλκινη αντλία για να ξεδιψάνε οι Μοσχατιώτες. Σε κάποιο άλλο σημείο εκεί κοντά, άγνωστο σ’ εμάς, σωζόταν εκτεθειμένη «παλαιά πέτρα» μήκους 27,0 μ., κατάλοιπο της αρχαίας ζωής τον τόπου. Πίσω από το εξωκλήσι υπήρχαν τέσσερα κελιά σκεπασμένα με κεραμίδια. ‘Ενα «μαγαζί» με υπόστεγο βρισκόταν απέναντι από την πόρτα του μικρού ναού. Σε κάποιο σημείο της πλατείας μια ξύλινη κατασκευή βαστούσε την καμπάνα τον μικρού ναού που ζύγιζε 55 οκάδες.
Μέσα στα 1917 φαίνεται ότι ξεράθηκαν αρκετά δέντρα της πλατείας και το εκκλησιαστικό συμβούλιο ζήτησε από κρατική υπηρεσία δεκαπέντε πιπεριές, έξι μουριές, πέντε νεραντζιές και δέκα λεύκες για την αντικατάστασή τους. Το Μοσχάτο τώρα αρχίζει ν’ αποκτά τη μορφή συνοικισμού κι έτσι την επόμενη χρονιά το ίδιο συμβούλιο – η μοναδική οργανωμένη αρχή στο παλιό Μοσχάτο – κάνει προσπάθειες για ανέγερση σχολείου στον περίβολο του ναού και για διορισμό δασκάλου του θα διενεργούσε εγγραφές σε κελί του ναού, όπως και παλιότερα.
Το πρόβλημα όμως του σχολείου ήταν μεγάλο σε μια δύσκολη εποχή με ανύπαρκτες οικονομικές δυνατότητες. ‘Ετσι προτείνεται η κατασκευή υπαίθριου (!) δημοτικού σχολείου που θα λειτουργούσε κάτω από ένα υπόστεγο στον κήπο της εκκλησιάς. Στο μεταξύ γίνεται προσπάθεια από το συμβούλιο του ναού να χρησιμοποιηθούν για αίθουσες σχολείου τα μικρά κελιά, αφού γίνει έξωση των προσφύγων που τα είχαν καταλάβει, με το αιτιολογικό ότι οι ένοικοι έπαιρναν τακτικά χρήματα από συζύγους τους που εργάζονταν στην Αμερική.
“Ενα χαρακτηριστικό επεισόδιο που σχετίζεται με την πλατεία σημειώνεται στα 1919. Ο οινοπώλης Αντώνης Λαζάρου, που είχε νοικιασμένο μαγαζί απέναντι από την εκκλησιά, τοποθέτησε τραπεζάκια στη δεντροφυτεμένη πλατεία. Οι γλεντζέδες όμως και τα μικρά παιδιά τους κατέστρεφαν τα δέντρα, γι’ αυτό και το συμβούλιο του ναού απευθύνθηκε στο αστυνομικό τμήμα, που βρισκόταν τότε στη Θέση «Παράγκες», σε σημείο της οδού Πειραιώς προς την Αθήνα.
‘Ενα ξύλινο υπόστεγο που κατασκευάστηκε στην πλατεία για να εξυπηρετήσει τις διδακτικές ανάγκες του συνοικισμού θεωρήθηκε για κλιματολογικούς λόγους τελείως άχρηστο, και γι’ αυτό ο ναός πρόσφερε μέρος τον κήπου για να χτιστεί το σχολείο. Τα μαθήματα στο μεταξύ συνεχίζονταν σε στενό χωρο και υγρό κελί της εκκλησίας, όπου οι συνωστισμένοι μαθητές έφθειραν την υγεία τους.
Στα 1922 η πλατεία διαθέτει δεκατέσσερα λιόδεντρα, πέντε μεγάλα κυπαρίσσια, λεύκες, φοίνικες, αχακίες κ.ά., ενώ γινόταν προσπάθεια να εμπλουτιστεί και με άλλα εξήντα δέντρα. Πρώτη φορά τώρα έχουμε πληροφορίες και για τη δεντροστοιχία που αναπτύχθηκε μπροστά στην πλατεία. Την ίδια χρονιά λειτουργούσε στο Μοσχάτο και αστυνομικό τμήμα που στεγαζόταν προσωρινά απέναντι από το ναό σε κελί που προσφέρθηκε χωρίς ενοίκιο από το εκκλησιαστικό συμβούλιο.
Στα 1927 ήταν ήδη έτοιμο το νέο διδακτήριο του Μοσχάτου που κατασκευάστηκε περίπου εκεί όπου σήμερα βρίσκεται το συντριβάνι της σύγχρονης πλατείας. Το σχολείο εκείνο διέθετε δύο τμήματα: αρρένων με δάσκαλο τον Ιωάννη Παπαχριστοφιλου και Θηλέων με δασκάλα τη Μαρία Μιχαλοδημητράκη – Κομματά.
Η πλατεία της Μεταμορφώσεως ζούσε κάθε χρόνο όμορφες στιγμές τόσο στο γνωστό παραδοσιακό πανηγύρι του Μοσχάτου, όσο και σε γιορτές που διοργάνωναν διάφοροι επαγγελματικοί σύλλογοι σύμφωνα με τη συνήθεια της εποχής, τιμώντας τον προστάτη τους άγιο στο εξοχικό και ήσυχο τότε προάστιο μας.
C
Ο γνωστός συμπολίτης μας κ. Ιωάννης Μιχαλοδημητράκης, γιος τον αείμνηστου Δημ. Μιχαλοδημητράκη, ευεργέτη πολλών Μοσχατιωτών και ιδρυμάτων της πόλης μας, μου έδωσε για μελέτη ένα λογιστικό βιβλία (κατάστιχο) με την επιγραφή: Βιβλιον της Εκκλησίας Αγίου Ιωάννου θέσις Μοσχάτο (! ), Εσόδων και εξόδων από 1ης Ιουλίου 1888 .
Η διάσωση ενός τέτοιον ιστορικού ντοκουμέντου, τόσο παλιού και τόσο σημαντικού για την ιστορία μας, ήταν μια μοναδική έκ πληξη. Από τις 100 σελίδες έχουν χρησιμοποιηθεί οι 45. Στις αριστερές υπάρχει συνήθως η ένδειξη Έσοδα και στις δεξιές Έξοδα. Οι σημειώσεις καλύπτουν τέσσερα χρόνια, απ’ τον Ιούλιο του 1888 ως τον Αύγουστο τον 1892.
Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο, που πληροφορούμαστε για πρώτη φορά, είναι ότι στα 1888 το μοναδικό τότε εκκλησάκι της περιοχής μας ονομαζόταν Άγιος Ιωάννης και βρισκόταν ακριβώς στη Θέση του σημερινού ναού Μεταμορφώσεως Σωτήρος.
Από μια πρώτη προσέγγιση τον ντοκουμέντου μαθαίνουμε πως οι λιγοστοί κάτοικοι του Μοσχάτου γιόρταζαν τότε με ξεχωριστό τρόπο τη γιορτή της Μεταμόρφωσης (6η Αυγούστου) και όχι τόσο τον επώνυμο άγιό τούς (29η Αυγούστού). Το γεγονός αυτό μπορει να εξηγηθεί απ’ το ότι στη γειτονική περιοχή τον Ρέντη υπήρχε εκκλησάκι με την ονομασία «Αγιος Ιωάννης» που τραβούσε στη γιορτή του πιο πολλούς προσκυνητές απ’ τον Πειραιά και, τις γύρω περιοχές. Τα παραπάνω φαίνεται οδήγησαν το εκκλησιαστικό συμβούλιο στη μετονομασία τον μοσχατιώτικου εκκλησιδίου σε Μεταμόρφωση. Η αλλαγή αυτή πρέπει να έγινε ανάμεσα στα 1892 και στις 17 Ιουνίου 1912, ημερομηνία κατά την οποία ξεκίνησε η χρήση δύο βιβλίων του ναού: α) Αποφάσεις πράξεων και β) Εισερχομένων και εξερχομένων εγγράφων τον Ιερού Ναού Μεταμορφώσεως του Σωτήρος εν Μοσχάτω. Πάντως, σε συμβόλαιο του 1926, το εκκλησάκι αναφέρεται και με τις δύο ονομασίες: Αγίου Ιωάννου ή Αγίας Σωτήρας (Μεταμόρφωση).
Από τα 1892, κάποια επαγγελματικά σωματεία της Αθήνας (εργολάβοι, σιδηρουργοί, αμμοκονιαστές) άρχισαν να τιμάνε και να πανηγυρίζουν τον προοτάτη τους άγιο εδώ στο εκκλησάκι μας, μέσα στο ήσυχο περιβάλλον, τη δεντροφυτεμένη, μικρή πλατεία και πλάι στο πηγάδι με την αντλία που ξεδιψούσε τους περαστικούς. Από τότε και για δεκαετίες, πολλά σωματεία συνήθιζαν να γιορτάζουν και να περνάνε μια ή περισσότερες μέρες γύρω απ’ το μικρό εκείνο ναό.
Το ενδιαφέρον αυτό ντοκουμέντο υπόσχεται πολλά στη έρευνα για τη νεότερη ιστορία τον Μοσχάτου.
Πηγή: Στέλιος Ντάντης, Ιστορικά του Μοσχάτου, Μοσχάτο, 2002